X

جراحی کولورکتال (colorectal)چیست؟ + بهترین جراح کولورکتال

جراحی کولورکتال (colorectal)چیست؟ + بهترین جراح کولورکتال
امکانات درمانی / گروه‌های تخصصی / ادامه گروه‌های تخصصی / جراحی کولورکتال

گروه فوق تخصصی کولورکتال

مدیر گروه :جناب آقای دکتر محسن تولیت کاشانی

مشاهده پزشکان فوق تخصص جراحی کولورکتال


گروه فوق تخصصی جراحی کولورکتال بیمارستان عرفان نیایش

 

  • تعریف جراحی کولورکتال

جراحی کولورکتال یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های جراحی عمومی است که به درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به روده بزرگ، راست‌روده و مقعد می‌پردازد. این نوع جراحی، که شامل طیف وسیعی از روش‌های جراحی می‌شود، نقش حیاتی در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان کولورکتال، پولیپ‌ها، بیماری‌های التهابی روده و برخی مشکلات مادرزادی دارد. با پیشرفت‌های تکنولوژی روش‌های مدرن جراحی کولورکتال مانند جراحی‌های لاپاراسکوپی و رباتیک، امکان انجام این عمل جراحی را با دقت بالاتر و بهبودی سریع‌تر فراهم کرده‌اند. 
در این مقاله به جنبه‌های مختلف جراحی کولورکتال می‌پردازیم.
 

جراحی کولورکتال از جمله شاخه های فوق تخصصی رشته جراحی عمومی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری­ها و مشکلات کولون (روده بزرگ)، رکتوم (راست روده) و مقعد می پردازد. جراحان کولورکتال پس از کسب دانش و مهارت­های جراحی در یک دوره 5-4 ساله و اخذ بورد تخصصی در رشته جراحی عمومی و کسب تجربه چندین ساله در این رشته، وارد دوره آموزشی فوق تخصصی جراحی کولورکتال می شوند. در این دوره یک و نیم تا دو ساله، تحت آموزش­های تکمیلی و پیشرفته­ای درخصوص تشخیص و درمان بیماری­های کولورکتال قرار می­گیرند.

 

  • بیماری های کولورکتال

بیماری های کولورکتال بسیار شایع بوده و طیف وسیع و متنوعی را شامل می شوند. بیماری­ها و اختلالات این ناحیه به دو گروه خوش­خیم و بدخیم تقسیم می­شوند و با استفاده از تلفیقی از گزینه ­های جراحی و غیر جراحی تحت مراقبت و درمان قرار می­گیرند.

شایع ترین بیماری های خوش خیم این ناحیه تحت عنوان بیماری­های پروکتولوژی خوانده می­شوند و موارد شاخص آن شامل آبسه­ ها، فیستول­ها، هموروئید (بواسیر)، فیشر (شقاق مقعد)، پرولاپس (بیرون زدگی روده) و یبوست و اشکالات در دفع می باشند.

ازجمله بیماری­های رایج کولورکتال خوش خیم دیگر، بیماری های التهابی روده (کولیت اولسرو، بیماری کرون) و پولیپ های روده بوده که نیازمند درمان و مراقبت دقیقی می باشند. این بیماری ها در مواردی قابلیت تبدیل شدن به بدخیمی را نیز دارند و لذا پیگیری و درمان مناسب و به موقع آن­ها از اهمیت فوق العاده­ای برخوردار است.

بیماری های بدخیم کولون، رکتوم و مقعد از جمله بدخیمی های شایع در سراسر دنیا می باشند. سرطان­های کولورکتال، سومین سرطان شایع در زن و مرد و سومین عامل مرگ و میر به دلیل سرطان در دنیا می باشد. متاسفانه در طی سال های اخیر میزان بروز این بدخیمی ها در سراسر دنیا و از جمله در کشور ما، روند رو به رشدی داشته است. با این وجود، خوشبختانه با توجه به پیشرفت های حاصل در زمینه علم جراحی و انکولوژی (سرطان شناسی)، این سرطان­ها از قابل درمان­ترین سرطان­های شایع به شمار می­روند و در مواردی امکان علاج و ریشه کنی کامل آن­ها امکان پذیر است.

جراحی کولورکتال چیست؟

 

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، جراحی کولورکتال نوعی جراحی است که بیماری‌ها و عارضه‌هایی را که بر دستگاه گوارش تحتانی، از جمله روده بزرگ، رکتوم و مقعد، تأثیر می‌گذارد، درمان می‌کند. 
اصطلاح «کولورکتال» ((colorectal به کولون (colon) و رکتوم (rectum) اشاره دارد. کولون، یا روده بزرگ، بخش انتهایی روده است که مسئول جذب آب و مواد مغذی از مواد غذایی هضم‌شده و تشکیل مدفوع می‌باشد. این بخش از کولون صعودی شروع شده و به ترتیب به کولون عرضی، کولون نزولی و کولون سیگموئید ختم می‌شود. رکتوم، بخش نهایی دستگاه گوارش است که به‌دنبال کولون سیگموئید قرار دارد و وظیفه ذخیره مدفوع را تا زمان دفع برعهده دارد. این دو بخش، نقش حیاتی در فرآیند گوارش و دفع مواد زائد از بدن دارند.
جراحی کولورکتال بر این بخش‌ها تمرکز دارد. 


جراح کولورکتال کیست؟

 

جراح کولورکتال متخصص جراحی عمومی است که به صورت اختصاصی دوره فلوشیپی کولورکتال را طی نموده و در تشخیص و درمان عملی بیماری‌های مربوط به کولون (روده بزرگ)، رکتوم (راست‌روده) و مقعد تخصص دارد. این جراحان آموزش ویژه‌ای در زمینه انجام جراحی‌های پیچیده مانند جراحی‌های سرطان کولون و رکتوم، بیماری‌های التهابی روده (مانند کرون و کولیت اولسروز)، و مشکلات مقعدی مانند بواسیر و فیستول دارند. 
همچنین، فلوشیپ تخصصی جراحی کولورکتال در زمینه روش‌های جراحی کم‌تهاجمی مانند جراحی‌های لاپاروسکوپی و رباتیک تخصص دارد.


فلوشیپ تخصصی کولورکتال

 

تخصص جراحی کولورکتال نیازمند سال‌ها تحصیل است. جراح کولورکتال برای کسب تخصص در این نوع از عمل‌های جراحی، ابتدا مدرک پزشکی عمومی خود را دریافت می‌کند، که معمولاً 6 تا 7 سال طول می‌کشد؛ سپس وارد دوره تخصصی جراحی عمومی می‌شود که 4 تا 6 سال زمان می‌برد. پس از اتمام این دوره، یک فلوشیپ 1 تا 2 ساله در جراحی کولورکتال می‌گذراند. این فلوشیپ، آموزش تخصصی در زمینه جراحی‌های کولورکتال و روش‌های کم‌تهاجمی است. در نهایت، جراح باید امتحانات لازم را برای دریافت گواهی‌نامه تخصصی و مجوز فعالیت در این زمینه بگذراند تا به یک جراح کولورکتال تبدیل شود. 
 

چه روش‌های درمانی برای جراحان روده بزرگ وجود دارد؟

جراح کولورکتال از چندین روش درمانی برای درمان بیماری‌های کولون و رکتوم استفاده می‌کند. بیشتر این درمان‌ها از نوع جراحی هستند، اما درمان‌های دیگری نیز غیر از جراحی وجود دارد. 

درمان‌های جراحی


درمان های جراحی کولورکتال به صورت جراحی باز و جراحی لاپاراسکوپی انجام می شود
در این درمان‌ها جراح، پوست را برش داده و بخشی از بافت را برمی‌دارد. انواع درمان‌های جراحی کولورکتال شامل موارد زیر هستند.
 

جراحی باز: در این روش، جراح یک برش بزرگ در ناحیه شکم ایجاد می‌کند تا به کولون و رکتوم دسترسی پیدا کند. این روش برای تومورهای بزرگ یا پیچیده و یا شرایطی که نیاز به برداشتن قسمت زیادی از روده دارند، به کار می‌رود.
جراحی لاپاروسکوپی: این روش کم‌تهاجمی شامل ایجاد چندین برش کوچک در شکم است که از طریق آن‌ها ابزارهای جراحی و یک دوربین وارد می‌شوند. این روش باعث کاهش زمان بهبودی و کاهش درد پس از عمل می‌شود.
جراحی رباتیک: مشابه لاپاروسکوپی است، اما در این روش، جراح از یک سیستم رباتیک برای کنترل ابزارهای جراحی استفاده می‌کند. این روش دقت بالاتری دارد و برای جراحی‌های پیچیده کولورکتال استفاده می‌شود.
جراحی ترانس‌آنال: این روش برای برداشتن تومورها و پولیپ‌های کوچک در رکتوم و قسمت پایینی کولون استفاده می‌شود. ابزارها از طریق مقعد وارد می‌شوند، بنابراین نیازی به برش در شکم نیست.
بازکردن منفذ روده به پوست: در موارد شدید، مانند سرطان پیشرفته یا بیماری‌های التهابی روده، ممکن است لازم باشد کولورکتال بخش بزرگی از کولون و رکتوم را برداشته و یک کولوستومی (بازکردن روده به سطح پوست) ایجاد کند.

درمان‌های غیرجراحی 

 

درمان‌های غیرجراحی در حوزه کولورکتال، شامل روش‌هایی هستند که نیازی به برش‌های بزرگ یا برداشتن بافت ندارند. این روش‌ها معمولاً کمتر تهاجمی بوده و برای درمان مشکلات کولورکتال خفیف‌تر یا در مراحل اولیه استفاده می‌شوند.
اسکلروتراپی ( Sclerotherapy): در این روش، ماده‌ای شیمیایی به رگ‌های خونی آسیب‌دیده، مانند هموروئید (بواسیر)، تزریق می‌شود تا باعث فروپاشی آن‌ها شود. این روش اغلب برای درمان بواسیر داخلی استفاده شده و باعث کاهش خون‌ریزی و درد می‌شود.
باندینگ بواسیر (Hemorrhoid Banding): این روش برای درمان هموروئیدهای داخلی استفاده می‌شود. یک باند لاستیکی کوچک دور پایه بواسیر قرار می‌گیرد که باعث قطع جریان خون به آن می‌شود. در نتیجه، بواسیر خشک شده و طی چند روز از بین می‌رود.
درمان با لیزر: جراح کولورکتال از لیزر برای سوزاندن یا برش بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کند. این روش برای درمان بواسیر، فیشر مقعدی و برخی از انواع تومورها یا پولیپ‌ها به کار می‌رود. لیزر باعث کاهش خون‌ریزی و بهبود سریع‌تر می‌شود.
درمان با اشعه مادون قرمز (Infrared Coagulation): در این روش، از نور مادون قرمز برای تولید حرارت و کوچک‌کردن بواسیر استفاده می‌شود. اشعه مادون قرمز برای هموروئیدهای کوچک و متوسط مناسب است و به‌عنوان یک روش کم‌درد و سریع شناخته می‌شود.
درمان با تزریق بوتاکس: این روش برای درمان اسپاسم‌های عضلانی در ناحیه مقعد، مانند فیشر مقعدی، استفاده می‌شود. بوتاکس باعث شل‌شدن عضلات شده و در نتیجه بهبود درد و تسریع ترمیم زخم‌ها را ممکن می‌سازد.
این روش‌های غیرجراحی معمولاً در مطب جراحی فلوشیپ تخصصی کولورکتال و بدون نیاز به بستری انجام می‌شوند و زمان بهبودی کمتری نسبت به روش‌های جراحی دارند.

انواع جراحی کولورکتال پیشرفته

 

جراحی کولورکتال پیشرفته شامل تکنیک‌های جراحی پیچیده‌ای است که برای درمان بیماری‌های جدی‌تر و پیچیده‌تر کولون و رکتوم به‌کار می‌روند. این روش‌ها معمولاً توسط فلوشیپ تخصصی  جراحی کولورکتال انجام می‌شود. در ادامه، شما را با انواع جراحی کولورکتال پیشرفته آشنا می‌کنیم.

جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته


این روش، کم‌تهاجمی است و از ابزارهای لاپاروسکوپی برای انجام جراحی‌های پیچیده مانند برداشتن تومورهای بزرگ، روده بزرگ و کوچک و یا ترمیم نواحی آسیب‌دیده استفاده می‌شود. ابزارها از طریق برش‌های کوچک وارد می‌شوند و جراح با استفاده از دوربین لاپاروسکوپی، تصاویر دقیق داخل بدن را مشاهده می‌کند. برای انواع پیچیده لاپروسکوپی، از لاپاراسکوپ با سیستم سه‌تراشه (Three-Chip CCD ) استفاده می‌شود. این سیستم، دارای سه حسگر CCD جداگانه است که هر یک مسئول دریافت یک رنگ پایه (قرمز، سبز، آبی) هستند و می‌توانند تصاویر را با کیفیت بالایی روی مانیتور نمایش دهند.

جراحی رباتیک (Robotic Surgery)


 این روش مشابه لاپاروسکوپی است، اما جراح از یک سیستم رباتیک برای کنترل دقیق‌تر ابزارهای جراحی استفاده می‌کند. این روش به‌ویژه برای جراحی‌های پیچیده، مانند جراحی‌های رکتوم، که نیاز به دقت بالایی دارند، مفید است.
جراحی ترانس‌آنال حداقل تهاجمی (TAMIS)
این روش برای برداشتن تومورها و پولیپ‌های خوش‌خیم و بدخیم کوچک در رکتوم و قسمت‌های پایینی کولون استفاده می‌شود. ابزارهای جراحی از طریق مقعد وارد می‌شوند. به‌همین دلیل نیز برشی روی پوست ایجاد نشده و بهبودی سریع است. جراحی کم‌تهاجمی ترانس مقعدی (TAMIS) تکنیکی است که امکان برداشت موضعی با کیفیت بالا نئوپلاسم‌های خوش‌خیم رکتوم و سرطان‌های رکتوم در مراحل اولیه را فراهم می‌کند و با تکنیک TEM،که در آن فلوشیپ تخصصی  جراحی کولورکتال ابزار سفت و سختی به نام رکتوسکوپ را در مقعد وارد می‌کند، متفاوت است.

پروکتوکولکتومی (Proctocolectomy)


 در این روش، جراح کولورکتال کولون و رکتوم را به‌طور کامل برمی‌دارد. این جراحی معمولاً برای درمان بیماری‌های التهابی شدید روده مانند کولیت اولسروز یا سرطان کولورکتال پیشرفته استفاده می‌شود. پس از برداشتن کولون و رکتوم، ممکن است جراح یک ileal pouch-anal anastomosis (IPAA) ایجاد کند که اجازه دفع طبیعی مدفوع را می‌دهد. در این روش یک کیسه کوچک از بخش پایینی روده کوچک (ایلئوم) ساخته شده و به مقعد متصل می‌شود تا امکان دفع طبیعی مدفوع را فراهم کند.

جراحی شکمی-پرینه‌ای (Abdominoperineal Resection or APR)


این روش پیشرفته برای درمان سرطان‌های پایین رکتوم که نزدیک به مقعد هستند، استفاده می‌شود. در این جراحی، رکتوم و مقعد به‌طور کامل برداشته می‌شوند و یک کولوستومی دائمی روی شکم برای دفع مدفوع ایجاد می‌شود.


جراحی کولکتومی (Colectomy)


در این روش، بخشی یا تمام کولون برداشته می‌شود. کولکتومی جزئی برای برداشتن تومورها یا بخش‌های آسیب‌دیده روده استفاده می‌شود؛ درحالی‌که کولکتومی کامل ممکن است برای بیماری‌های گسترده‌تر مانند سرطان پیشرفته یا پولیپ‌های متعدد ارثی انجام شود.

جراحی کولورکتال کدام عارضه‌ها را درمان می‌کند؟

جراحی کولورکتال می‌تواند برای درمان انواع مختلف عارضه‌ها و بیماری‌های مربوط به کولون و رکتوم انجام شود. برخی از این عارضه‌ها عبارتند از:

سرطان کولورکتال: یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها است که می‌تواند در کولون یا رکتوم شروع شود. جراحی برای برداشتن تومور و بافت‌های اطراف و در موارد پیشرفته‌تر، برای برداشتن بخش‌های بزرگ‌تری از روده انجام می‌شود.
بواسیر (هموروئید): عروق خونی متورم در ناحیه مقعد یا پایین رکتوم که می‌تواند باعث درد، خون‌ریزی، و خارش شود. جراحی برای برداشتن بواسیرهای بزرگ یا مقاوم به درمان‌هایِ معمول انجام می‌شود.

فیشر مقعدی: زخم یا شکاف (شقاق) دردناک در ناحیه مقعد که می‌تواند باعث درد شدید و خون‌ریزی شود. جراحی برای ترمیم فیشر و کاهش درد و التهاب انجام می‌شود.
بیماری التهابی روده (IBD): شامل بیماری‌هایی مانند کولیت اولسروز و بیماری کرون که باعث التهاب مزمن در روده می‌شود. جراحی برای برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده روده و کاهش علائم انجام می‌شود.
دیورتیکولیت: التهاب یا عفونت در دیورتیکول‌ها (کیسه‌های کوچک در دیواره کولون) که می‌تواند باعث درد شکمی و سایر مشکلات شود. جراحی ممکن است برای برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده کولون انجام شود.
پولیپ‌های کولون: زوائد غیرطبیعی روی دیواره کولون که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. جراحی برای برداشتن پولیپ‌ها و جلوگیری از تبدیل آن‌ها به سرطان انجام می‌شود.
اختلالات آنال: شامل مشکلاتی مانند فیستول‌های مقعدی، که ارتباط غیرطبیعی بین مقعد و پوست اطراف ایجاد می‌کند. جراحی برای اصلاح این اختلالات و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده انجام می‌شود.
انسداد روده: کولون مسدود‌شده یک وضعیت اورژانسی است که ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن قسمت آسیب‌دیده روده بزرگ داشته باشد.
تنگی مقعد: جراحان کولورکتال برای حل این عارضه استفاده می‌شود.
پروکتیت: التهاب در ناحیه رکتوم که می‌تواند ناشی از عفونت، بیماری‌های التهابی روده، یا استفاده طولانی‌مدت از داروهای خاص باشد. جراحی ممکن است برای برداشتن بافت‌های آسیب‌دیده یا برای درمان عوارض مزمن پروکتیت انجام شود.
بیماری کرون: یک نوع بیماری التهابی روده که می‌تواند هر بخش از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد، را تحت تأثیر قرار دهد. جراحی ممکن است برای برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده روده یا درمان عوارضی مانند انسداد روده و فیستول‌ها انجام شود.

چرا باید جراحی کولورکتال انجام دهم؟

جراحی کولورکتال به دلایل مختلفی لازم می‌شود. در ادامه برخی از دلایل رایج برای انجام جراحی کولورکتال آورده شده است.
درمان سرطان کولورکتال: اگر سرطان در کولون یا رکتوم تشخیص داده شده باشد، جراحی ممکن است برای برداشتن تومور، بافت‌های اطراف و در صورت لزوم بخش‌هایی از روده لازم است.
مدیریت بیماری‌های التهابی روده: در بیماری‌هایی مانند کولیت اولسروز یا بیماری کرون که به درمان‌های دارویی پاسخ نمی‌دهند و یا بسیار شدید هستند، جراحی می‌تواند برای برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده روده و کاهش علائم استفاده شود.
درمان دیورتیکولیت: اگر دیورتیکول‌ها (کیسه‌های کوچک در دیواره کولون) ملتهب شده و باعث درد شدید، عفونت، یا خون‌ریزی شده باشد، جراحی ممکن است برای برداشتن بخش‌های آسیب‌دیده کولون لازم باشد.
برداشتن پولیپ‌های بزرگ یا پیش‌سرطانی: پولیپ‌های کولون که ساختار آن‌ها طوری است که ممکن است به سرطان تبدیل شوند (به ویژه اگر بزرگ یا با تعداد زیادی باشند) ممکن است نیاز به برداشتن با روش‌های جراحی داشته باشند.
درمان بواسیرهای شدید: بواسیرهای داخلی یا خارجی که به درمان‌های غیرجراحی پاسخ نمی‌دهند و باعث درد و خون‌ریزی مداوم می‌شوند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.
شقاق: شقاق مزمن و آزار‌دهنده نیز گاهی نیاز به جراحی دارد.

علائمی که نشان می‌دهد بیمار به جراحی کولورکتال نیاز دارد، شامل موارد زیر هستند. با این حال لازم است به این نکته توجه کنید که بسیاری از این علائم اختصاصی نیستند و یا تنها روش درمان آن‌ها جراحی کولورکتال نیست. تنها جراح کولورکتال می‌تواند در مورد وضعیت شما تصمیم بگیرد. 

  • درد شکمی مزمن یا شدید
  • خون‌ریزی از مقعد یا در مدفوع
  • تغییرات غیرقابل توجیه در عادات روده‌ای (مانند یبوست یا اسهال مداوم)
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • انسداد روده
  • وجود توده یا برآمدگی در ناحیه شکم یا مقعد
  • ضعف یا خستگی مفرط
  • عدم پاسخ به درمان‌های دارویی برای بیماری‌های التهابی روده (مانند کولیت اولسروز یا بیماری کرون)

 

روش‌های کمتر تهاجمی جهت درمان سرطان کولورکتال


روش‌های کمتر تهاجمی جهت درمان سرطان کولورکتال شامل موارد زیر هستند. 
جراحی آندوسکوپی: پزشک برای دیدن داخل کولون و برداشتن تومورها یا پولیپ‌ها از یک آندوسکوپ استفاده می‌کند که شامل یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر است که در انتهای آن یک دوربین و نور وجود دارد. این لوله از طریق برش‌های کوچک، دهان، بینی، مقعد یا سایر مسیرهای طبیعی وارد بدن می‌شود. برخلاف لاپروسکوپ، این لوله برای بررسی داخل مجاری استفاده می‌شود. 
رزکسیون آندوسکوپی مخاط: در این روش، پزشک پولیپ‌ها و مقداری از پوشش روده بزرگ را در طول کولونوسکوپی برمی‌دارد.
ایمونوتراپی: درمانی که توانایی سیستم ایمنی را برای از بین بردن سرطان بهبود می‌بخشد.
پرتودرمانی پروتون: نوعی از پرتودرمانی است که نسبت به شیمی‌درمانی تاثیرگذارتر است.
کولونوسکوپی مجازی: این روش به‌عنوان کولونوگرافی سی تی نیز شناخته می‌شود و یک روش جایگزین کمتر تهاجمی و سریع‌تر برای کولونوسکوپی استاندارد است.
روش‌های دیگر با تهاجم کم شامل جراحی لاپاراسکوپی، جراحی رباتیک و جراحی کم تهاجمی ترانس مقعدی (TAMIS) است.

آیا سرطان روده (کولون) پس از جراحی کم تهاجمی عود می‌کند؟


سرطان روده ممکن است پس از جراحی کم‌تهاجمی عود کند. اما خطر این عود به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم: 


مرحله سرطان :اگر سرطان در مراحل اولیه (مرحله 1 یا 2) شناسایی شده باشد، احتمال عود آن کمتر است، اما در مراحل پیشرفته‌تر (مرحله 3 یا 4) خطر عود بیشتر است.
نوع و ویژگی‌های تومور: ویژگی‌هایی مانند نوع سلول‌های سرطانی، سرعت رشد تومور و میزان نفوذ آن به بافت‌های اطراف می‌تواند بر احتمال عود تاثیر بگذارد.
کیفیت جراحی: موفقیت جراحی کولورکتال کم‌تهاجمی و توانایی آن در برداشتن کامل تومور و بافت‌های اطراف نقش مهمی در پیشگیری از عود سرطان دارد.
پیگیری و درمان‌های بعد از جراحی: پیگیری منظم و انجام درمان‌های مکمل مانند شیمی‌درمانی، رادیوتراپی یا درمان‌های هدفمند، می‌تواند به کاهش خطر عود کمک کند.
ویژگی‌های فردی بیمار: عواملی مانند سن، وضعیت سلامتی عمومی، و سبک زندگی بیمار نیز می‌توانند بر احتمال عود تاثیر بگذارند.
برای جلوگیری از عود مجدد سرطان، لازم است که به علائم خود دقت کرده و در فواصل منظمی برای بررسی‌ مجدد به پزشک خود مراجعه کنید. این مراقبت‌ها تا حد زیادی کمک می‌کند تا در صورت عود مجدد سرطان، در مدت زمان کوتاهی تشخیص داده شده و درمان شود. 
 

اختلالات رایجی که توسط جراحان کولورکتال تحت مراقبت و درمان قرار می گیرند :

  • سرطان­های کولورکتال

    • سرطان کولون

    • سرطان رکتوم

    • سرطان مقعد

 

  • اختلالات آنورکتال

    • هموروئید

    • سینوس پیلونیدال (کیست مویی)

    • آبسه های مقعدی

    • خونریزی های مقعدی

    • زگیل های مقعدی

    • فیستول های مقعدی

    • فیستول های کولورکتال

    • فیستول های رکتوواژینال

    • فیستول های آنوواژینال

 

  • بیماری التهابی روده

    • بیماری کرون

    • کولیت اولسرو

    • کولیت نامشخص

 

  • فتق ها

    • فتق های جدار شکم

    • فتق های محل عمل

    • فتق های اطراف کولوستومی

 

  • اختلالات عملکردی، کنترلی و دفعی​

    • یبوست مزمن

    • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

    • دفع دیس سینرژیک (ناهماهنگ)

    • سندرم دفع انسدادی (ODS)

    • بی اختیاری مدفوع

    • اسهال بدون علت

    • پرولاپس و بیرون زدگی رکتوم

    • رکتوسل

 

  • اختلالات التهابی/عفونی​

    • دیورتیکولی

    • پروکتیت

    • کولیت های عفونی و التهابی

 

  • معرفی تیم جراحی کولورکتال بیمارستان عرفان نیایش

تیم جراحی کولورکتال بیمارستان عرفان نیایش با بهره گیری از اساتید و جراحان متخصص و فوق تخصص کارآزموده و مجرب، به ارایه خدمات جامع و فوق تخصصی به بیماران می پردازد. در این مرکز به منظور ارایه خدمات با کیفیت و حصول بهترین نتایج درمانی، ضمن انجام اعمال پیچیده به صورت تیمی، بیمارانی که شرایط بالینی خاص و پیچیده ای دارند در جلساتMDTمورد طرح و تصمیم گیری قرار می­گیرند. تیم جراحی کولورکتال در صورت نیاز با همکاری و همفکری جمعی از پزشکان از جمله همکاران فوق تخصص گوارش، مدیکال انکولوژیست، رادیوانکولوژیست، توانبخشی و طب فیزیکی، رادیولوژیست و پاتولوژیست، به ارزیابی و درمان بیماران می­پردازد. این جلسات به طور منظم حداقل ماهانه دو بار برگزار می گرند.

 

فعالیت های بخش جراحی کولورکتال

  • اعمال جراحی پیچیده و فوق تخصصی کولورکتال:
    • درمان پولیپ های روده و اختلالات پولیپوز
    • سرطان های کولون، رکتوم و مقعد، شامل سرطان های انتهای روده بزرگ و جراحی حفظ مقعد
    • درمان جراحی بیماری التهابی روده (کولیت اولسرو، بیماری کرون) و اعمال جراحی تعبیه پاوچ
    • جراحی های کم تهاجمی با روش های TEO/TEM و انجام جراحی های کولورکتال لاپاراسکوپیک بر حسب شرایط و نیاز بیمار
    • جراحی های ترمیم اسفنکتر و درمان جراحی بی اختیاری مدفوع (اسفنکتروپلاستی)
    • کولونوسکوپی و رکتوسیگموئیدوسکوپی تشخیصی و درمانی سخت و انعطاف پذیر

 

  • ارایه خدمات بالینی سرپایی، مشاوره، ویزیت و پیگیری بیماران در کلینیک
    • کلینیک کولورکتال (روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه عصر)
    • کلینیک یبوست و اختلالات دفعی (روزهای چهارشنبه عصر)
    • جلسات منظم MDT (Multi-disciplinary team) یا اصطلاحا جلسه کمیسیون فوق تخصصی تومورهای گوارشی بیمارستان عرفان نیایش

این جلسات با شرکت جمعی از اساتید و پزشکان متخصص و فوق تخصص این مرکز در روزهای دوشنبه دوم و آخر هر ماه برگزار می شود. هدف اصلی از برگزاری این جلسات معرفی و بحث و تبادل نظر در مورد بیمارانی است که اغلب شرایط بالینی پیچیده داشته و برای تصمیم گیری در خصوص روند تشخیص، درمان و مراقبت آن­ها نیاز به همکاری بین گروه های تخصصی و فوق تخصصی مختلف می باشد.این جلسات با حضور جراحان از رشته های تخصصی و فوق تخصصی مختلف، رادیولوژیست ها، پاتولوژیست­ها، انکولوژیست­ها، رادیوانکولوژیست­ها، گوارش و سایر رشته های مرتبط بر حسب شرایط بیماران، برگزار می گردد.خوشبختانه در طی این مدت نتایج بسیار مطلوب و بازخوردهای مناسبی از این جلسات حاصل شده است که منجر به بهینه سازی و تسریع روند درمان بیماران فراوانی شده است.

برای اطلاع از بیمارستان قلب و عروق به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

  • کنفرانس ها و برنامه های علمی و آموزشی

با توجه به ظرفیت­های علمی و عملی مناسب گروه کولورکتال این مرکز و همچنین وجود همکاری بین رشته­ای مناسب و ارتباط با انجمن ها و مراکز دانشگاهی یکی از اولویت های اصلی گروه کولورکتال برگزاری برنامه های علمی و آموزشی برای گروه های هدف متنوع می باشد که برنامه ها اجرایی آن در دست تدوین و اجرا است.

 

  • تیم جراحان کولورکتال بیمارستان عرفان نیایش
    • دکتر سید محسن تولیت کاشانی
    • دکترمحمد نعیم بنگش
    • دکتر مریم ساعی نعیمی
    • دکتر امیر طالب­رضا

 

  • اعضاء تیم MDT
    • جراحان: دکتر سید محسن تولیت کاشانی (فلوشیپ جراحی کولورکتال)، دکتر جمال اخوان مقدم (جراح عمومی)، دکتر محمد نعیم بنگش (فلوشیپ جراحی کولورکتال)، دکتر عبدالحمید چاوشی (فلوشیپ جراحی هپاتوبیلیری)، دکتر مریم نعیمی ساعی(فلوشیپ جراحی کولورکتال)، دکتر مهرداد کلهرودی(جراح عمومی)، دکتر  امیر حسین حکمت(جراح عمومی)، دکتر فرامرز مرزبان (جراح عمومی)، دکتر یحی ضرغامی (فلوشیپ جراحی هپاتوبیلیری)، دکتر کیال(جراح عمومی)
    • پاتولوژیست: دکتر لادن گهرور، دکتر علیرضا باطنی، دکتر سید محمدجلیلی، دکتر  محمد هادی پناهیان پور
    • انکولوژیست: دکتر  محمد واعظی
    • رادیوانکولوژیست: دکتر موسوی زاده، دکتر سعدی پور
    • رادیولوژیست: دکتر بابک ستایش پور، دکتر تکتم بهشتیان، خانم دکتر آرین
    • گوارش : دکتر حسین فروتن

خلاصه مقاله
جراحی کولورکتال به درمان بیماری‌های روده بزرگ، راست‌روده و مقعد می‌پردازد. این حوزه تخصصی شامل روش‌هایی مانند جراحی لاپاروسکوپی و رباتیک است که بهبود دقت جراحی و کاهش زمان بهبودی را ممکن می‌سازد. جراحان کولورکتال برای درمان سرطان، پولیپ‌ها، بیماری‌های التهابی روده و مشکلات مادرزادی، آموزش‌های ویژه‌ای دیده‌اند. روش‌های جراحی کولورکتال شامل جراحی باز، لاپاروسکوپی، رباتیک، و ترانس‌آنال است. علاوه‌بر جراحی کولورکتال، درمان‌های غیرجراحی مانند اسکلروتراپی و باندینگ بواسیر نیز برای مشکلات کولورکتال کاربرد دارند. جراحی کولورکتال همچنین برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، هموروئید، فیشر مقعدی و بیماری کرون استفاده می‌شود.

منابع :

https://www.mayoclinichealthsystem.org/hometown-health/speaking-of-health/breaking-down-details-of-colorectal-surgery

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/24409-colorectal-surgeon

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/colon-cancer/care-at-mayo-clinic/mac-20353678

https://www.medstarhealth.org/blog/colon-cancer-reduce-recurrence-risk

https://medlineplus.gov/ency/article/007381.htm

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22659-proctocolectomy

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2049080120300583

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/4671-colectomy-bowel-resection-surgery

جهت مشاهده تمام فیلم های گروه فوق تخصصی جراحی کولورکتال کلیک نمایید

 

دی ان ان