از صدمات ورزشی دوری کنید

از صدمات ورزشی دوری کنید

گاهی ممکن است تمرینات مفید ورزشی موجب جراحت و صدمه شود. تصادف، شیوه های ضعیف آموزشی، استفاده از وسایل ورزشی نامناسب و گرم نکردن قبل از شروع ورزش می تواند از علل بروز جراحت و آسیب های ورزشی باشد.

متداول ترین آسیب های ورزشی

  • رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات
  • آسیب دیدگی زانو
  • تورم عضلات
  • آسیب دیدگی تاندون آشیل
  • آسیب دیدگی بینی (شکستگی، خون ریزی و …)
  • درد در امتداد استخوان ساق پا
  • آسیب دیدگی روتاتور کاف
  • شکستگی
  • دررفتگی

اگر حین انجام تمرینات ورزشی دچار آسیب شدید، دست از ورزش بردارید. ادامه ورزش و تمرین می تواند آسیب دیدگی را تشدید کند. درمان اغلب با RICE به معنی استراحت کردن، گذاشتن یخ، اعمال فشار روی عضو آسیب دیده و بالا نگاه داشتن عضو آسیب دیده صورت می گیرد که یکی از درمان های متداول برای آسیب های ورزشی است. سایر درمان ها شامل از بین بردن درد، درمان های ضد تورمی، ثابت نگه داشتن محل آسیب دیده، جلوگیری از حرکت، توانبخشی و گاهی اوقات جراحی می شود.

شرایط اضطراری

در موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:

  • بی هوشی طولانی مدت
  • آسیب دیدگی گردن یا ستون فقرات
  • شکستگی استخوان ها
  • آسیب دیدگی چشم ها
  • آسیب دیدگی از ناحیه شکم

درمان آسیب ورزشی

درمان به شدت و نوع آسیب دیدگی مربوط می شود. اگر پس از چند روز همچنان درد ادامه یافت، مجددا به پزشک مراجعه کنید. آنچه تصور می کنید یک پیچ خوردگی و رگ به رگ شدن ساده است، در حقیقت می تواند یک شکستگی جدی باشد.

فیزیوتراپی برای توانبخشی ناحیه صدمه دیده، مفید و موثر است. تمرینات کششی و حرکتی با توجه به نوع جراحت و تشخیص فیزیوتراپیست، درمان فیزیوتراپی را همراهی می کنند. بازگشت به ورزش بعد از بهبود جراحت، به نظر پزشک یا فیزیوتراپیست بستگی دارد.

تلاش برای بازگشت به ورزش پیش از تکمیل دوره درمان، تنها باعث آسیب بیشتر و طولانی تر شدن دوره درمان می شود. با توجه به اینکه بیشترین علت جراحت بافت ها، جراحت های قبلی هستند باید پس از تکمیل کامل دوره درمان، به تمرین های ورزشی برگردید و در انتخاب ورزش های خود دقت کنید تا ناحیه آسیب دیده را درگیر نکنند.

جلوگیری از آسیب های ورزشی

می توانید با رعایت موارد زیر احتمال آسیب دیدگی در هنگام ورزش را کاهش دهید:

  • قبل از شروع ورزش با انجام ورزش های مناسب و آهسته بدن خود را گرم کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • در صورت نیاز با بند یا پارچه مناسب مفاصل آسیب پذیر را ببندید.
  • از تجهیزات ایمنی مناسب مانند محافظ دهان، کلاه و … استفاده کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • از انجام تمرینات ورزشی در ساعات گرم روز اجتناب کنید.
  • مطمئن شوید عضلات شما، ظرفیت مقاومت و دفاع در برابر سرعت و ضربه ورزش ها را دارند.
  • به طور مداوم ورزش را ادامه داده و آهسته آهسته تمرینات خود را سنگین کنید. ناگهان وارد یک مرحله ورزشی سنگین نشوید.
  • از تکنیک های ورزشی مناسب استفاده کنید.
  • بعد از پایان ورزش با تمرینات کششی مناسب، بدن خود را سرد کنید.
  • بین جلسات ورزشی به خود فرصت کافی برای بهبود دهید.
  • معاینات پزشکی منظم داشته باشید.

بهتر است بدانید که:

  • آسیب های ورزشی اغلب با انجام تمرینات مفرط، ضربه مستقیم و اعمال فشار بیش از تحمل ساختار بدن اتفاق می افتند.
  • جراحت های متداول عبارتند از کبودی، رگ به رگ شدن، پیچ خوردگی، آسیب مفاصل و خونریزی بینی.
  • هنگام آسیب دیدگی حتما به پزشک مراجعه کنید، در غیر این صورت عوارض شدیدی را تجربه خواهید کرد.

منابع

https://medlineplus.gov/sportsinjuries.html

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/sports-injuries

ارسال دیدگاه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

*